czwartek, 1 września 2016

Konkurs przedmiotowy z matematyki MKO

Rozpoczyna się nowy rok szkolny i już na samym początku rusza organizacja różnych przedsięwzięć. Jak co roku MKO organizuje konkursy przedmiotowe i  zamieściło

PROGRAM MERYTORYCZNY KONKURSU MATEMATYCZNEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO w roku szkolnym 2016/2017.

I. CELE KONKURSU 

1. Kształcenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z matematyki.

2. Rozwijanie ciekawości poznawczej, wyobraźni matematycznej, myślenia abstrakcyjnego i rozumowania matematycznego.

3. Wdrażanie uczniów do biegłego posługiwania się wiedzą matematyczną  w rozwiązywaniu  zadań problemowych.

4. Kształcenie umiejętności krytycznego myślenia oraz wykorzystania wiedzy matematycznej w praktyce.

5. Rozbudzanie motywacji uczniów do dalszego uczenia się matematyki i innych przedmiotów ścisłych.

II. WYMAGANIA KONKURSU

Na wszystkich etapach konkursu uczeń powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami określonymi w Celach kształcenia – wymaganiach ogólnych Podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu matematyka na II etapie edukacyjnym, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 30 sierpnia 2012 r. poz. 977). Ponadto uczeń posiadać umiejętności w zakresie:

- integracji treści matematycznych zawartych w podstawie programowej II etapu edukacyjnego;

- biegłego wykonywania działań na liczbach naturalnych, całkowitych i ułamkach;

- odczytywania i interpretacji informacji przedstawionych w różnych formach;

- prowadzenia rozumowań, ustalania kolejności czynności prowadzących  do rozwiązania problemu, podawania argumentów uzasadniających poprawność rozumowania;

- stosowania języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników;

- dobierania modelu matematycznego do danej sytuacji problemowej;

- twórczego rozwiązywania problemów, w szczególności stosowania posiadanej wiedzy matematycznej w sytuacjach praktycznych;

III. ZAKRES MERYTORYCZNY KONKURSU

Uczestnicy konkursu powinni, na poszczególnych etapach, wykazać się wiadomościami i umiejętnościami obejmującymi wskazane treści Podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu matematyka na II etapie edukacyjnym, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 30 sierpnia 2012 r. poz. 977) oraz wskazanymi wiadomościami i umiejętnościami poszerzającymi treści podstawy programowej, jak również dostrzeganiem i rozumieniem powiązań matematycznych, zastosowanie tych zależności do rozwiązywania problemów.

ETAP I (szkolny) 

Uczestnicy powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi wybrane treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu matematyka na II etapie edukacyjnym.

Zakres merytoryczny dotyczy treści nauczania następujących działów tematycznych podstawy programowej:

1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym.

2. Działania na liczbach naturalnych.

3. Proste i odcinki.

4. Kąty.

5. Ułamki zwykłe i dziesiętne.

6. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

7. Obliczenia praktyczne.

8. Zadania tekstowe.

Poszerzenie treści podstawy programowej na I etapie obejmuje następujące zagadnienia:

• własności liczb pierwszych, złożonych, parzystych i nieparzystych,

• stosowanie cech podzielności przez 4, 6, 12, 15, 25,

• znajdowanie największego wspólnego dzielnika i najmniejszej wspólnej wielokrotności dwóch oraz większej ilości liczb,

• kąty odpowiadające i naprzemianległe, twierdzenie o równości kątów odpowiadających przy dwóch prostych równoległych.

 

ETAP II (rejonowy): 

Na etapie II konkursu obowiązuje zakres wiadomości i umiejętności etapu I konkursu oraz poniższych działów tematycznych podstawy programowej:

1. Liczby całkowite.

2. Wielokąty, koła, okręgi.

3. Obliczenia w geometrii.

Poszerzenie treści podstawy programowej na II etapie obejmuje następujące zagadnienia:

• interpretowanie wartości bezwzględnej jako odległości na osi liczbowej,

• kąty wewnętrzne i zewnętrzne wielokąta,

• wielokąty i ich przekątne,

• wielokąty foremne,

• odbicia lustrzane, oś symetrii figury.

ETAP III (wojewódzki): 

Na etapie III konkursu uczestnicy powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi całość treści podstawy programowej na II etapie edukacyjnym.

Poszerzenie treści podstawy programowej na III etapie obejmuje następujące zagadnienia:

• średnia arytmetyczna liczb,

• obliczanie liczby z danego jej ułamka (procentu),

• proste równania o współczynnikach całkowitych,

• pola powierzchni i objętości brył zbudowanych z prostopadłościanów,

• objętości graniastosłupów prostych.

IV.LITERATURA DLA UCZNIA I INNE ŹRÓDŁA INFORMACJI

  1. Podręczniki do matematyki dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego przeznaczone do kształcenia ogólnego, uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej.

  2. Bednarczuk J., Bednarczuk J., Matematyczne gwiazdki, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2006.

  3. Bobiński Z., Nodzyński P., Uscki M., Uczymy się myśleć poprzez rozrywkę, Wydawnictwo Aksjomat, Toruń 2004

  4. Dziemidowicz T. Konkurs matematyczny dla uczniów szkoły podstawowej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2014.

  5. Kalisz S., Kulbicki J., Rudzki H., Matematyka na szóstkę. Zadania dla kl VI, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2016.

  6. Pawłowski H, Tomalczyk W., Odlotowa matematyka, Wydawnictwo Tutor, Toruń 2015.

  7. Rosół M., Wilińska E., Konkursy matematyczne dla szkoły podstawowej. Zbiór zadań z konkursów w województwie kujawsko – pomorskim, Wydawnictwo Aksjomat, Toruń 2014.

  8. http://www.matematyka.wroc.pl/book/liga-zadaniowa/szkola-podstawowa. 


V. INFORMACJA DLA UCZNIA DOTYCZĄCA PRZEBIEGU KONKURSU MATEMATYCZNEGO

1. Na konkursie matematycznym uczniowie korzystają wyłącznie z przyborów do pisania i rysowania: pióra lub długopisu, ołówka – przeznaczonego jedynie do rysowania, gumki, linijki, ekierki, kątomierza i cyrkla.

2. Podczas konkursu nie wolno używać kalkulatorów oraz żadnych urządzeń telekomunikacyjnych, nie wolno korzystać z tablic matematycznych, książek, notatek, itp.

 

Regulamin ten jest też dostępny na stronie    http://www.konkursy.mscdn.pl/ . Tam też znajdziecie np. zadania z poprzednich lat. Niedługo zostaną zamieszczone także pozostałe informacje m. in. terminarz konkursu.

Zachęcam do udziału, a wszystkich uczniów zainteresowanych proszę o jak najszybszy kontakt ze swoimi nauczycielami matematyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz